loading...
مبارزه برای عدالت و پیشرفت
محمدرضا زرین کلاه بازدید : 10 پنجشنبه 09 خرداد 1392 نظرات (2)

در انتخاب اصلح نکات مهمی وجود دارد مثل نزدیک بودن به گفتمان انقلاب مثل ولایت مداری مثل موضع گیری در فتنه 88 مثل توان اجرایی و مثل ...

از آن جایی که اصلاح طلبان کارنامه بسیار درخشانی (!!!)در اداره کشور داری دارند و آقایانی که الان هم از نوع اصلاح طلبان هستند از صحبت های آن ها معلوم است ادامه رهنده راه آقای

خاتمی هستند برای من مصداق اصلح بودن نیستند.

اما اصول گرایان که آقایان حداد،قالیباف و ولایتی جز ائتلاف پیشرفت و آقای جلیلی  هستند :

از زمانی که ائتلاف پیشرفت تشکیل شد به گفته خود آن ها قرار بود که براساس نظرسنجی ها هر که بیشتر رای آورد به عنوان اصلح انتخاب شود و در ریاست جمهوری شرکت کند و 2نفر بقیه به آن کمک کنند

که اولین مشکل در انتخاب اصلح آن ها نظر سنجی بود که آیا می توان با نظرسنجی به فرد اصلح رسید ؟

نکته دوم که وجود دارد این است که چرا این افراد با کسی ائتلاف کرده اند که از ساکتین فتنه 88 است

نکته سوم  این است که چند روز پیش همان طور که علامه مصباح پیش بینی کرده بود این ائتلاف به اختلاف تبدیل شد که تا آن جایی که آقای ولایتی گفت ما هر 3 در انتخابات شرکت می کنیم که هر

کدام از ما بیشتر رای آورد رییس جمهور خواهد شد و دیگران در کابینه به او کمک خواهند کرد که دقیقا مصداق بارز سهم خواهی و حزبی گری است که در شان مردم و نظام این کار مطمئنا نیست.

این از نقد هایی مهمی که به ائتلاف وارد است اما به صورت تک تک: 

آقای قالیباف : ایشان به گفته خودشان تکنوکرات هستند تکنوکراتی که  معنای واقعی آن به معنی فن سالاری است به فرموده مقام معظم رهبری از آسیب رسان ترین موضوع به گفتمان و

اساس انقلاب است . دوم این که آقای قالیباف از ساکتین فتنه 88 است و هیچ موضع گیری در این مورد انجام نداده است و سوم این که در مورد استفاده از بیت المال ایشان مشکل دارند

همان طور که در جلسه تبلیغاتی خودشان با ماشین شهرداری آمده بودند که با سوال دانشجویان مواجهه شدند که ایشان هم در پاسخ گقت "لطفا سوال جدی بپرسید"

آقای ولایتی هم که در گفت وگوی ویژه خبری فرمودند که من می خواهم اصلاح ساختار سیاست خارجی را انجام دهم و به زمانی برسم که 80 وزیر و سفیر جلو برای ما صف بکشند که این حرف دقیقا

مخالف نص صریح رهبر انقلاب است که می فرماید البته نقل به مضمون که ما در سیاست خارجی مشکلی نداریم . دوم این که ایشان با سن 72 سال آیا قدرت اجرایی لازم را دارند برای که سخت ریاست جمهوری؟

آقای حداد : ایشان بر این هستند که دفاع کنند از آقای قالیباف و می گویند که نه آقای قالیباف تکنوکرات نیست و آقای قالیباف ساکت فتنه نیست . پس اگر آقای قالیباف و دیگرانی که می گویند

قالیباف دنبال رای حلال است و کمک می کنند به او در افتتاح پروژه هایی که در تهران به صف شده اند پس چه کسی است که ساکت فتنه است ؟

هرچند این دلایل شاید به نظر بعضی ها ساده بیایید اما معیار انتخاب اصلح نزدیکی به گفتمان انقلاب است که حتی با یک مشکل کوچک هم افراد از گقتمان انقلاب فاصله خواهند گرفت . وبه همین دلیل

اصلح از نظر من و خیلی از دوستان آقای دکتر جلیلی است.

محمدرضا زرین کلاه بازدید : 12 دوشنبه 06 خرداد 1392 نظرات (1)

مرد مقاومت ، مرد پایدار

گفتمان انقلاب ، اسلام ناب

مردی از جنس مردم....

اتحادیه جامعه اسلامی از دکتر جلیلی به عنوان رییس جمهور اصلح حمایت کرد . بخشی از این بیانیه :

اصلح برای ایران اسلامی کسی است که فرزند خط امام(ره) در استکبار ستیزی باشد/ دکتر جلیلی در سنگر مقاومت نقش برجسته‌ای دارد. همچنین خاطر نشان شده است که : اصلح برای ایران اسلامی کسی است که خود و گروهش را ملزم به تلاش برای تحقق عدالت در تمام شئون و جایگاه های خود، اعم از اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و ... بداند و برای این مهم دانش دینی و برنامه ریزی داشته باشد و در راه تحقق عدالت هرگز از منابع علوم دینی و توانمندی های بالقوه ی حوزه و دانشگاه، اساتید، طلاب و دانشجویان غافل نگردد و بتواند در فرصت سازی ها، تصمیم گیری ها، برنامه ریزی ها و اجرائیات از خرد جمعی و نیروی جوانان این مرز و بوم استفاده نماید.

 
محمدرضا زرین کلاه بازدید : 12 شنبه 04 خرداد 1392 نظرات (0)

گفت وگوی ویژه خبری 22:45 دکتر سعید جلیلی در 4 خرداد . دیدن این برنامه با حضور تعدای از اعضای تشکل جامعه اسلامی  دانشجویان در  دفتر جامعه اسلامی دانشگاه یزد (شهید بهشتی ) انجام شد.

 

محمدرضا زرین کلاه بازدید : 11 جمعه 03 خرداد 1392 نظرات (3)

افسران - شهید محمد ترکانلو

پایی که جا ماند / قدمی که استوار ماند

دیروز جبهه رفتی وپاگذاشتی
حالابه جبهه دیگری پاگذاشتی
آن روز بهر میهنت ازجان گذشتی
امروز هم که ابرویت را گذاشتی
شش قدرت جهان زپس ات بر نیامدند
داغی بزرگ بر دل انها گذاشتی
دکترجلیلی:ای که دراین روزهای سخت
مردانه دل به دامن دریا گذاشتی
مردم به انتخاب تو امید بسته اند
ممنون که خودبه معرض آراگذاشتی

مطهری گفت :درباره رد صلاحیت آقای هاشمی دو دلیل آورده‌اند . یکی ناتوانی جسمی و دوم نقش داشتن در فتنه سال 88.

 بنده پیشنهاد می‌کنم برای ارزیابی توان جسمی آقای هاشمی،
یک مسابقه دو صدمتر بین ایشان و آقای جلیلی
و یک مسابقه کشتی بین آقای هاشمی واقای حداد عادل برگزار کنند.
گویا این آقای بی بصیرت که هرچه دارد از صدقه سری نام پدرش است یادش رفته که سعید جلیلی پای خود را در شلمچه جا گذاشته . به قول دانشجویان عزیز شما باید به جای این که در مجلس خدمت گزار(!)مردم باشید باید در کمیته ملی المپیک باشید شاید موثرتر واقع شوید.

محمدرضا زرین کلاه بازدید : 8 پنجشنبه 02 خرداد 1392 نظرات (1)

بر طبق انديشه‏ هاي امام و مقام معظم رهبري، رئيس جمهور بايد داراي ويژگي‏هاي ذيل باشد:

1. صالح و ديندار: يك رئيس جمهور بايد «صد در صد مسلمان و معتقد به احكام اسلامي و معتقد به اجراي احكام اسلام و مخالف با مكتب‏هاي انحرافي و معتقد به جمهوري اسلامي باشد».[20] علت چنين شرطي اين است كه با اين مقدمه، بسياري از مشكلات يا پيش نمي‏آيد يا اگر پيش بيايد، نماينده در صدد رفع آن برمي‏آيد: «اگرشايسته و متعهد به اسلام و دلسوز براي كشور و ملت باشد، بسياري از مشكلات پيش نمي‏آيد و مشكلاتي اگر باشد، رفع مي‏شود».[21]

2. اخلاص در عمل:مراد از اخلاص آن است كه كارها به انگيزه الهي و براي رضاي خداوند باشد. از نظر رهبري انقلاب اسلامي، كار يك مسئول بايد نه فقط رضاي مردم، بلكه كسب رضاي خداوند باشد. كار مسئول امور و صاحب منصب در نظام اسلامي، فقط مواجهه با مردم نيست، اگر با خدا متصل نباشد، كار براي مردم و خدمت به آنها، يعني همان مسئوليت اصلي‏اي كه دارد، معطّل خواهد ماند.[22] ايشان معتقد است «هنر مردم شهرهاي مختلف كشور اين است كه از ميان اين نامزدها، بهترين افراد را از لحاظ ايمان، اخلاص، ‌امانت، دينداري و آمادگي براي حضور در ميدانهاي انقلاب انتخاب كنند و به كساني رأي دهند كه نسبت به نيازهاي مردم دردشناس‌ترين و دردمندترين افراد باشند.»[23]

3. جدايي از جريان نفاق: بر طبق انديشه رهبران ما، يك رئيس جمهور واقعاً بايد به اسلام معتقد باشند؛ نه فقط در ظاهر به آن اظهار نمايند. امام خميني در اين باره مي‏فرمايد: «همه چيز ما بايد روي موازين اسلامي‌باشد. افرادي كه تعيين مي‏شوند، بايد كساني باشند كه به درد اسلام و جمهوري اسلامي بخورند و عقيده‏شان هم اين باشد كه اسلام خوب است، نه فقط اظهار كنند، ولي عقيده نداشته باشند، كما اينكه در اول انقلاب، خيلي‏ها اظهار اسلام مي‏كردند».[24]

4. دلسوز باشد:از نظر مقام معظم رهبري بيشتر مشكلات ملت‏ها در هر جا كه رنجي برده‏اند، اين بوده كه مسئولان دلسوزي كه تنها همتشان بر طرف كردن مشكلات مردم باشد در ميان آنها يا نبوده‏اند يا كم بوده‏اند:[26] «اميد آن دارم كه با وحدت كلمه و كوشش، در راه التيام بين قشرهاي مختلف، موفق شويد كه نمايندگاني متعهد، متفكر، دلسوز به ملت و به خصوص طبقه مستضعف و خدمتگزار به اسلام و مسلمين [باشيد]».[27]

5. معتقد به اسلام، جمهوري اسلامي و قانون اساسي: اين حساسيت به اندازه‏اي است كه امام خميني(ره) مي‏فرمايد: «من متواضعانه از شما مي‏خواهم كه حتي‌الامكان در انتخاب اشخاص با هم موافقت نماييد و اشخاص اسلامي، معتقد، غير منحرف از صراط مستقيم الهي را در نظر بگيريد و سرنوشت اسلام و كشور خود را به دست كساني دهيد كه به اسلام و جمهوري اسلامي و قانون اساسي معتقد و نسبت به احكام نوراني الهي متعهد باشند و منفعت خود را بر مصلحت كشور مقدم ندارند».[28]

6. شجاع باشد: بسياري از ملت‏ها به اين دليل پيشرفت نكرده‏اند كه رؤسا و مسئولانشان، شجاعت نداشته‏اند، پس «كساني را كه انتخاب مي‏كنيد، بايد مسائل را تشخيص دهند، نه افرادي باشند كه اگر روس يا آمريكا يا قدرت ديگري تشري زد بترسند، بايد بايستند و مقابله كنند».[29] مقام معظم رهبري معتقد است: «اين ملت، چون ملت شجاع و آزاده‏اي است، ملتي است كه تهديد قدرت‌هاي مستكبر جهاني او را به عقب نمي‏نشاند، بنابراين نماينده او هم بايد شجاع باشد و نترسد، شجاعت در مقابل دشمن، شجاعت در مقابل باطل، شجاعت در پذيرش حرف حق».[30]

ب) چگونه ماندن: وقتي ملت توانست با انتخاب درست خود بر عرصة سياست تأثيرگذار باشد، باقي ماندن يك نماينده بر اين موقعيت، مهم‏ترين دغدغه او خواهد بود و اين مسئله به تدبير و عمل سياسي نماينده منتخب وابسته است.

به موجب اصول قانون اساسي، رئيس جمهور در حدود اختيارات و وظايفي كه به موجب قانون اساسي يا قوانين عادي به عهده دارد، در برابر ملت، رهبر مسئول است. اين مسئوليت را مي‏توان در انديشه رهبران ديد؛ مهم‏ترين اين وظايف در انديشه رهبران ديني به اين شرح است:

عدم تجمل و اسراف در زندگي: در نظر مقام معظم رهبري «مسئولان نظام اسلامي نبايد در رفتار و عمل خودشان، مسرفانه و متجملانه زندگي كنند و بالاتر از آن، نبايد طوري زندگي كنند كه روش اسراف‏آميز و تجمل‏آميز را به يك فرهنگ تبديل كنند».[31]

2ـ تلاش در راه حفظ استقلال كشور و عزت ملّي: از ديدگاه ايشان «اين مجاهدت، تنها راهي است كه ما در پيش داريم و بايد نگذاريم، در عزم خودمان فتوري به وجود بيايد. اين مجاهدت در ميدان‏هاي گوناگوني است كه اهم آنها، يكي مجاهدت در راه حفظ استقلال كشور و عزت ملي در برابر سياست توسعه‏طلبي و انحصارطلبي‏اي است كه آمريكا در نگاه چند ساله اخير به دنيا دارد».[32]

3ـ مجاهدت در راه نشر فرهنگ اسلام و تفكر ديني: عامل ديگر مجاهدت در راه «نشر فرهنگ اسلام ناب و تفكر ديني و ترويج تفكري است كه به بيداري دنياي اسلام انجاميد، ترويج اين تفكر در دنياي اسلام، چيزي است كه در هيچ نقطه‏اي از دنياي اسلام، در زمان ما و لااقل قرن‏ها پيش از زمان ما سابقه نداشته است».[33]

امام خميني (ره) نيز معتقد است، يك نماينده بايد مدافع اسلام ناب محمدي باشد: «مردم [به افرادي] رأي دهند كه متعهد به اسلام و وفادار به مردم باشند... و در يك كلمه، مدافع اسلام ناب محمدي (ص) باشند».[34]

4ـ مجاهدت در راه گسترش آباداني و توسعه زندگي مردم كشور: رهبري معتقد است: «ميدان ديگر، ميدان مجاهدت براي گسترش آباداني و توسعه زندگي مردم در داخل كشور است؛ البته بار عمده اين مجاهدت، بر دوش دستگاه‏هاي اجرايي كشور است».[35]

5ـ مجاهدت براي بسط عدالت و رفع تبعيض و جلوگيري از تطاول بيت‌المال: «يكي از دشوارترين ميدانهاي مجاهدت، ميدان مجاهدت براي بسط عدالت است... تا وقتي در جامعه عدالت باشد، تبعيض نباشد، نگاه متفاوت به اشخاص و قشرها نباشد و امتيازطلبي‏هاي زيادي و نابحق و نابجا در جامعه وجود نداشته باشد، مردم بر خيلي از ناكامي‏ها صبر مي‏كنند».[36] از نظر رهبري «وظيفه بزرگ امروز، بر طرف‌كردن مشكلات زندگي مردم است؛ چه مشكلات اقتصادي كه در درجه اول است و چه مشكلات ديگر كه آنها هم مسائل مردم است. وظيفه اول و اساس تكليف ما، به عنوان مسئول، خدمت به مردم است».[37]

6ـ مبارزه با فقر و فساد و تبعيض: «بنده باز هم با صداي بلند اعلام مي‏كنم كه مسئولان كشور، چه در قوّه مجريه، چه در قوّه قضائيه و چه در قوّه مقننه، بايد با فقر، فساد و تبعيض در اين مملكت، مبارزه كنند. اگر بخواهند وضع امنيت كشور را، وضع معيشت مردم را، وضع عزت بين‏المللي ما را تأمين كنند، راهش مبارزه با همين‏هاست».[38]

7ـ پاسخ‏گويي: حضرت آيت‌الله خامنه‏اي مي‏فرمايد: «مسئولان بلندپايه كشور، قواي سه‌گانه، همه بايد پاسخگو باشند؛ پاسخگوي كار خود، پاسخگوي تصميم خود، پاسخگوي سخني كه بر زبان آورده‏اند و تصميمي كه گرفته‏اند».[39]

8ـ معيار قرار دادن اسلام و قرآن.[40]

9ـ پايبندي به همه ارزش‏ها و حركت بر اساس آن.[41]

10ـ عمل به قانون اساسي و خدمت به مردم و جلب محبت و اعتماد آنان.[42]
جمله از خودمه ها !!  " نهایتا آدم باشد "

محمدرضا زرین کلاه بازدید : 13 چهارشنبه 01 خرداد 1392 نظرات (0)

نامه  آیت الله حائری که برای رهبر معظم انقلاب فرستاده شده است که بسیار قابل تامل است قسمت هایی از این نامه به صورت زیر است :

«حماسه سیاسی در انتخابات و مشارکت حداکثری که همواره موردنظر رهبری بوده است، وقتی تحقق می‌یابد که افراد رده اول دو طرف در رقابت حاضر باشند.مثلاً بازی استقلال و پیروزی، همه را در استادیوم حاضر می‌کند و جای خالی نمی‌ماند. حذف یکی از این دو تیم حضور را به حداقل می‌رساند.» 

و در ادامه این نامه خاطرنشان شده است: «همین‌طور حذف یک فرد برجسته از صحنه انتخابات در شرایط کنونی با هدف ایجاد حماسه سیاسی ناسازگار است، حتی اگر توجیهاتِ حذف، منطقی باشد.»

 

وی در پایان نامه خود، از مقام معظم رهبری خواسته است که به شورای نگهبان بفرماید «فعسی أن تکرهوا شیئاً و یجعل الله فیه خیراً کثیراً»؛ ای بسا که شما از امری خوشتان نمی‌آید و خداوند در همان کار خیر کثیر قرار دهد. در انتخابات، حذف یک طرف یا حذف فرد برجسته آن در شرایط کنونی با مصلحت ضرورت ایجاد حماسه سیاسی سازگار نیست.

جاهایی را که برجسته کرده ام شدیدا برای خودم سوال است که آیا ایشان منظورش از رد صلاحیت هاشمی است ؟ یا مشایی؟که البته این طور که من فهمیدم آقای هاشمی را می فرمایند چون مطمئنا ایشان هم فهمیدند که مشایی اصلا عددی نیست چه برسد به این که طرفی باشد .

نکته دوم چه طور تحلیل می کنید که حذف یک نفر با هدف ایجاد حماسه سیاسی ناسازگار است بعد هم ادامه می دهید که حتی اگر توجیهات حذف منطقی  هم باشد ؟ اولا که مردم همیشه در صحنه ایران اسلامی همیشه ثابت کردند که پای حرف رهبرشان ایستاده اند دوما مگر قرار است با آمدن کسی فقط حماسه سیاسی رقم بخورد با این حرف یعنی الان کسانی که می خواستند به این فرد رای دهند دیگر در انتخابات رای نخواهند داد  و حماسه سیاسی رقم نخواهد خورد  .البته ملت ایران در 24خرداد به شما اثبات خواهند کرد.

رییس جمهور بنا به فرموده رهبر انقلاب باید توان اجرایی بالا داشته باشد دارای نشاط و...باشد بعد شما می فرمایید که توجیهات اگر هم منطقی است باز هم کنار بگذارید این موضوع را . یعنی کاری را که می دانیم درست است انجام ندهیم.

اگر کسی توان اجرایی برای ریاست جمهور شدن را ندارد(همان طور که خود فرد هم گفته بود چندی پیش)  برای چه باید تایید گردد ؟بعد هم می گویید که برای یادآوری (!!!)بوده است این نامه:

اینجانب به عنوان یکی از دلسوزان نظام و رهبری عزیز انقلاب قبل از اعلام رسمی اسامی نامزدهای انتخابات مطالبی در رابطه با ضرورت هرچه باشکوه‌تر برگزار شدن انتخابات و تحقق حماسه سیاسی در سال حماسه سیاسی آنگونه که مدنظر رهبر معظم انقلاب است یادآور شدم که در شرایط فعلی باید کاری کرد که حماسه سیاسی اتفاق افتد.


محمدرضا زرین کلاه بازدید : 18 دوشنبه 30 اردیبهشت 1392 نظرات (0)

صدشکر که این آمد و صد حیف که آن رفت

دکتر باقری لنکرانی طی جلسه ای صمیمانه با دکتر سعید جلیلی به نفع ایشان کنار رفتند .

از همه هیاهو های انتخاباتی که بگذریم از تقوای دکتر لنکرانی نمی توان گذشت دکتری که شاید تا یک قدمی ریاست جمهوری داشت پیش می رفت اما به دلیل این که رقابت درون گفتمانی را نمی پسندید از این رقابت کناره گیری کرد و ثابت کرد که از جرگه تشنگان قدرت نیست و از جرگه شفیتگان خدمت است .

به قطعیت می توان گفت که این کار باعث وحدت بیشتر اصول گرایان خواهد شد و ان شا الله برگ زرینی در کارنامه آقای لنکرانی خواهد شد.

محمدرضا زرین کلاه بازدید : 12 دوشنبه 30 اردیبهشت 1392 نظرات (0)

 خلاصه ای از نتایج تحقیقات بنده در مورد سبک زندگی

یکی از مهمترین و راهبردی‌ترین کلیدواژه‌هایی که مقام معظم رهبری اخیراً آن را بارها به کار برده و بر آن تأکید داشته‌اند، موضوع «سبکزندگی» است. ایشان معتقدند: آن تمدن نوین اسلامی که ما به دنبال هستیم و انقلاب اسلامی نیز میخواهد آن را به وجود بیاورد، بدون دستیابی به «سبک زندگی» تحقق پیدا نخواهد کرد.

مفهوم سبک زندگی اسلامی چیست؟

وقتی صحبت از سبک می‌شود یک ویژگی مدنظر است که ممکن است افراد به اندازه کافی به آن توجه نداشته باشند و آن اینکه رفتاری که فرد انجام می‌دهد این گونه نیست که مثلاً به طور اتفاقی و ناخواسته و غیر حساب شده، از او سر زده باشد.

وقتی گفته می‌شود «سبک»، اصول نسبتاً ثابت از آن فهمیده می‌شود همچنانکه در بسیاری از امور دیگر نیز این معنا در سبک، لحاظ می‌شود اگر صحبت از سبک نقاشی، سبک هنری خاص و... شود این معنا در سبک وجود دارد و اگر مدعی هستیم که می‌خواهیم سبک زندگی اسلامی داشته باشیم یعنی می‌خواهیم روش اسلامی به گونه‌ای نسبتاً ثابت، در زندگی افراد حضور داشته باشد از این‌رو در تمام مکانیزم‌ها و محتواهایی که در نظر گرفته می‌شود باید همگی در مسیر سبک بودن تعریف شود.

وقتی گفته می‌شود «زندگی»، ممکن است برخی از افراد، کلمه سبک را در کنار کلمه زندگی گذاشته و نگاهشان تحت تأثیر بعضی از دیدگاه‌هایی از رشته علوم انسانی قرار گرفته و محدوده خاصی را شامل شود. ممکن است در جامعه‌شناسی غلیظ‌ترین نگاه، نگاه اقتصادی و نگاه اجتماعی و جایگاه اجتماعی افراد باشد، همچنین اگر همین موضوع در روان‌شناسی مطرح شود ممکن است بیشتر در فضای شخصیتی افراد قرار گیرد و محدوده خاصی را شامل شود.

اگر ما سبک زندگی را با پسوند «اسلامی» در نظر بگیریم منظورمان این خواهد بود که همه زندگی! البته برخی از دوستان معتقدند که این موضوع از ولادت تا مرگ را در بر می‌گیرد، اما من بر این باور هستم که از قبل از ولادت تا بعد از مرگ را نیز در بر می‌گیرد و اصولاً اسلامی بودن به معنای دقیق همین است. جوانی که می‌خواهد ازدواج کند حتی باید از دوران کودکی او، زمینه‌ها طوری فراهم شده باشد که فرزندی که بعد از ازدواج از او متولد می‌شود متناسب با آموزه‌های اسلامی که کاملاً معقول و قابل دفاع است، متولد شود.

البته گستره زندگی بسیار وسیع است و بعد از مرگ را نیز شامل می‌شود چرا که تمام تجلیات روانی ما تحت تأثیر این موضوع قرار می‌گیرد.

بنابراین اگر انگیزه‌های من فقط دنیایی باشد بسیار با انگیزه‌هایی که دنیایی - آخرتی باشد متفاوت خواهد بود اگر من توجهی به معاد نداشته باشم ارتکاب بسیاری از رذایل اخلاقی به راحتی اتفاق خواهد افتاد و در واقع نگاه به زندگی پس از مرگ، زندگی روزمره را تحت تأثیر خواهد داشت و از این رو، به خودم  اجازه می‌دهم که بگویم «سبک زندگی» یعنی آن روش نسبتاً ثابت، که از قبل از ولادت تا بعد از مرگ را پوشش می‌دهد و به تمام مراحل توجه دارد؛ باید گستره زندگی را این‌گونه دید. وقتی قید «اسلامی» بودن را برای سبک زندگی لحاظ می‌کنیم بیانگر آن است که محتوا و مطالبی که به صورت دقیق و تخصصی از متون دینی با روش خاص دینی استخراج و استکشاف شده و یک انسجام‌دهی در آن لحاظ می‌شود این طور نیست که من تنها با یک روایت و آیه موضع‌گیری داشته باشم و یا فقط با مطالعه جامعی در مسائل اخلاقی، ادعا کنم که سبک زندگی اسلامی را مطالعه کرده‌ام.سبک زندگی در بُعد اخلاقی، اجتماعی، اقتصادی و... یک بخش از سبک زندگی اسلامی است. از این‌رو وقتی لفظ اسلامی بودن را برای سبک زندگی لحاظ می‌کنیم منظورم آن جامعیتی است که مدنظر اسلام است هم به لحاظ محتوا، هم به لحاظ زمان.

علاوه بر اینکه ما معتقدیم «حلال محمد حلال الی یوم القیامه، و حرام محمد حرام الی یوم القیامه»، طول زمان، مکان‌های مختلف و همه بشریت را نیز در بر می‌‌گیرد. بدین معنا که اگر من بخواهم به عنوان کسی که با اسلام آشنا است، سبک زندگی اسلامی را ترسیم و آن را به دیگران ارائه کنم؛ آن را به گونه‌ای ترسیم می‌کنیم که برای مسلمان‌ها و غیر مسلمان‌ها، جدای از هم، یا در کنار یکدیگر، کاربرد داشته باشد.

 راهکارهای فوری

یکی از راهکارهای فوری، که هر فردی علاقه‌مند است و می‌خواهد که آن را بداند و در راستای تحقق سبک زندگی اسلامی انجام دهد، و ذکرش می‌تواند کارساز باشد و در روند مطالعه، شکل دادن رفتارهای شخصی، بین فردی، و رفتار اجتماعی تاثیر دارد، این است که اندکی جسارت به خرج دهیم به خودمان این اجازه را بدهیم که در حدّ درک خودمان، خودمان باشیم؛ بدین معنا که تسلیم انتظاراتی که فضای اجتماعی برای من ایجاد می‌کند و من آنها را قبول ندارم، نشوم و در یک کلام، همرنگ جماعت نشویم. آنچه را که «می‌دانیم» عمل کنیم و در سطح اجرایی اگر کاری از دستمان بر می‌آید همان را انجام دهیم، همچنین نباید منتظر دیگران ماند و تحت تأثیر نگاه منفی آنها قرار گرفت؛ این نوع نگرش، دریچه‌ها و زمینه‌های بسیاری را به روی ما خواهد گشود.

چاشنی این بحث کلامی از آیت‌الله بهجت (ره) است زمانی که افراد برای گرفتن دستورالعمل اخلاقی به محضر ایشان می‌رفتند، می‌فرمودند: «آنچه را که می‌دانید عمل کنید، آنچه را که نمی‌دانید برای شما آشکار خواهد شد» در واقع بخش عمده سبک زندگی اسلامی باید همین‌طور باشد.کم نیست مسائلی را که ما می‌دانیم، صحیح یا غلط بودن آن برایمان معلوم است، اما آن را پشت گوش می‌اندازیم؛ کم نیست کارهایی را می‌دانیم باید انجام شود، اما ممکن است مورد پسند و رغبت ما نباشد و در عمل به ‌آن تن ندهیم.

نتیجه

ما برای داشتن سبک زندگی اسلامی در جامعه خودمان به سه مجموعه کاری نیازمندیم: 1ـ داشتن یک منظومه مفهومی قابل استفاده که کاملاً منطبق بر قوانین اسلام باشد، 2ـ داشتن و یا ساختن فرآیندهای اجرائی؛ که این موضوع به تمام نهادهای اجتماعی، حکومت، قانون اساسی و ... بر می‌گردد، 3ـ ترکیب و تلفیق این دو و یک انعطاف پذیری که در طول زمان باید داشته باشد. شاید اگر فرض کنیم دستگاه مفهومی جامعه را در اختیار داریم و مکانیزم‌ها و فرآیندهای اجتماعی نیز فراهم است و هیچ مشکلی وجود ندارد با این حال، تا این روند بخواهد عملیاتی شده، و در متن جامعه حضور پیدا کند و به نتیجه برسد به زمان نیاز زیادی داریم، که به عنوان مثال، بخشی از آن در تربیت نسل جدیدی از فرزندان است.

 

 

تعداد صفحات : 3

درباره ما
Profile Pic
سلام دهه چهارم انقلاب به دهه عدالت و پیشرفت نام گذاری شده است پس می کوشیم برای تحققش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • پیوندهای روزانه
    آمار سایت
  • کل مطالب : 29
  • کل نظرات : 22
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 0
  • آی پی دیروز : 7
  • بازدید امروز : 1
  • باردید دیروز : 12
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 17
  • بازدید ماه : 61
  • بازدید سال : 133
  • بازدید کلی : 2,138